Zo, 2019 zit erop, het target is behaald of overschreden. Als het goed is tenminste. Dat kan ik niet beoordelen, maar wel dat binnenkort de tellers weer op 0 staan. Daarom is het vooral nu het moment om na te denken over 2020, want vanaf 1 januari a.s. richt jouw aandacht zich, als het goed is, weer volledig op het doen van business. Daarom wil ik je ter overdenking eens 5 killer questions stellen:

Vraag 1: Het onderwijs krijgt er 4% bij, de zorg 8% en jij?

Deze vraag gaat er gewoon om of je vindt dat je voldoende waardering krijgt van je werkgever voor het harde werken, de mogelijke overuren en het dag en nacht op ‘aan’ staan. Sterker nog, tijdens de schoolvakanties werk jij gewoon door of ben je waarschijnlijk bereikbaar voor klanten! Tevreden over jouw loonsverhoging of is het tijd om ook in actie te komen?

Vraag 2: Ben jij “Koning Klant” of “Prins Papier”

Wie vroeger goed scoorde op administratieve vaardigheden werd als sales vooral niet aangenomen! Want creatieve geesten moet je niet in procesmatige, repeterende werkzaamheden willen stoppen was toen de gedachte. Nu zijn er bedrijven waar je als accountmanager net zo goed een administratieve opleiding had kunnen volgen. Zit je nog vaak genoeg bij klanten, of ben je de prins van paperassen geworden?

Vraag 3: Ervaar jij ook onbegrijpelijke quota?

De boeren hebben te maken met een stikstof quotum, melk quotum en CO₂ quotum. Het heeft met maximale hoeveelheden te maken die niet overschreden mogen worden. Hoeveel eens ben jij het met jouw sales quotum? Begrijp je het of heb je er geen begrip voor? Wellicht word je er wel benauwd van, want het verschil met boeren is dat salesmanagers meestal meer willen dan het maximale. Ook het klimaat om jou heen kan veranderd zijn. Klopt het wel wat van je verwacht wordt in 2020?

Vraag 4: Is jouw werkgever disruptief of degelijk?

Dit is een behoorlijk serieuze vraag. Want er zijn branches waarin het lijkt of het goed gaat, maar waar jouw bedrijf de marktleider kan zijn in een sterk krimpende markt. De salesmanager of directie kan trots zijn op deze nummer één positie, terwijl je onderbuikgevoel al een tijdje iets anders zegt.  Er zijn hele degelijke bedrijven die jarenlang bestonden, maar toch plotseling zijn omgevallen. Herinner je je Kodak nog? Verkopen voor disruptieve spelers kan enorm uitdagend zijn!

Vraag 5: Onderneem je, of onderga je?

Onderga je gewoon alles, omdat je de gezichten van je klanten al jarenlang kent en gewoon altijd makkelijk je doelstellingen behaalt, of ben je nog echt elke dag aan het ondernemen? Iedereen die als verkoper actief is weet dat er een moment komt dat je eens wat andere gezichten wilt zien of gewoon je vleugels uit wilt slaan. Het gevoel hebben dat je pioniert en onderneemt is wat je achteraf het meest zal blijven herinneren, toch?

In 2020 verkopers op de juiste plek brengen!

Dat is ons doel, dus ook voor jou als je het gevoel hebt niet meer op de juiste plek te zitten en er meer met jouw saleskwaliteiten gedaan kan worden. Mensen die je waarschuwen dat ‘het gras niet altijd groener is bij de buren’ zijn meestal de mensen die in de herfstdagen van hun carrière zitten. Als jouw energie en ondernemerschap meer aandacht verdient schrijf je dan vrijblijvend eens bij ons in, door hier te klikken. Interessante salesjobs die zijn er genoeg.

Fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2020 toegewenst! 

  • Share

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.