Handenschudden is er niet meer bij. Iets te joviaal bij je klanten in de buurt komen wordt ook niet geapprecieerd. Zomaar even aankloppen en naar binnenlopen zou ik in dit geval ook niet doen. Klanten en prospects lijken slechter bereikbaar dan voorheen. Zitten ze nu thuis of werken zij toch op kantoor? Als “Anderhalve Meter Sales Tiger” heb je het niet makkelijk…
Tenzij je op een andere manier gaat acquireren!
Deze 5 eigenschappen helpen je daarbij:
Eigenschap 1: Kundig in social listening
Hoe vaak heb je gereageerd op een blog of artikel van een prospect die je graag zou willen hebben? Gewoon eens zeggen: ‘Wat een tof stuk, daar zou ik graag eens verder met u over van gedachten willen wisselen.’ Er tegenin gaan mag ook. Wedden dat je dan sneller een afspraak krijgt. En je kunt deze aanpak voor meerdere contactpersonen gebruiken, van directeur tot marketingmanager. Uit ervaring weet ik dat je met social listening vaker binnenkomt. De realiteit is helaas dat accountmanagers vaak de (logische) neiging hebben om alleen maar te zenden op sociale media, omdat ze trots zijn op alweer een nieuw product of dienst. “Reageer en verdien meer!”, zeg ik altijd.
Eigenschap 2: Uitstekende presentatieskills
Als de afspraak er is kom je tegenwoordig niet zo snel aan tafel. Letterlijk dan. Zeker als je met meerdere contactpersonen bij de klant moet spreken heb je nogal wat vierkante meters nodig. Dus wordt er gekozen voor een online presentatie. Ben je goed voorbereid om recht in de camera te praten of kijk je constant op je toetsenbord? Tip: Oefen eerst eens met een paar collega’s, test het geluid en koop desnoods een goede USB microfoon die achtergrondgeluiden wegfiltert. Als je jouw collega’s online kunt boeien, zal het met klanten ook wel lukken. Online zal een presentatie nog korter en krachtiger moeten.
Eigenschap 3: Goed in netwerken en verbinden
Weet je wanneer klanten je eerder iets gunnen? Volgens mij als je al eerder iets voor hen gedaan hebt. Nu je vaker vanaf huis werkt is het uiterst interessant om je eens de vraag te stellen welke klanten je online met elkaar kunt verbinden. “Je had het laatst over….nu zat ik eens te denken, maar in m’n netwerk ken ik…zal ik eens vragen of het interessant is dat jullie vrijblijvend contact opnemen?” Respecteer wel de privacy en gooi niet zonder toestemming e-mailadressen over de schutting. Doe het vooral spontaan en juist ook voor mensen die nog geen klanten van je zijn. Dat komt dan meestal vanzelf…
Eigenschap 4: Verstand van de juiste communicatietools
Er is een valkuil bij de nieuwe manier van klantcontact in de anderhalve meter samenleving. De sales tiger die het goed doet weet wat klanten wel of niet waarderen. Er zijn klanten die het irritant vinden als je hen WhatsApp berichten stuurt. Dus is de tip, voor wie veel communicatietools gebruikt, om de klant of prospect wat vaker te vragen welk type contact op prijs wordt gesteld. Doen!
Eigenschap 5: Flexibel zijn en een open mindset
Niet iedere sales tiger kan het. Er zijn erbij die gewoon ouderwets willen jagen. Zij zitten nu gevangen in hun hok, de thuiswerkplek. De Anderhalve Meter Sales Tiger is iemand die elke kans aangrijpt om sales op een slimmere manier aan te pakken en ziet dat oude traditionele methoden voorlopig niet meer werken.
Succes!
Zelf als we weer terugkeren naar een knuffelmaatschappij en elkaar gewoon weer de hand kunnen schudden zal je ervaren dat deze eigenschappen je extra succes zullen hebben gegeven.
Bruikbaar?
Reacties stel ik enorm op prijs.